Få vores nyheder på mail

IT-elev skaber værdi i BIG – Bjarke Ingels Group

Nyhed   •   Sep 20, 2021 10:37 CEST

Marcus (th) sammen med Brian (tv) og Alexander fra BIG

På TEC findes der rigtig mange dygtige elever, der brænder for deres fag og kun ønsker at blive endnu bedre til deres håndværk. Mange søger derfor håbefuldt efter en engageret elevplads, der kan give brugbar erfaring til arbejdsmarkedet og konkrete faglige opgaver. Dog er denne søgen ofte en vanskelighed og svær opgave, da ikke nok virksomheder tager elever ind og giver dem den chancen der skal til for at uddanne. Det er dog ofte at det i sidste ende gavner dem ligeså meget, som det gavner eleven.

Marcus, som er dataelev på TEC, har været en af de heldige og fået en elevplads hos BIG - Bjarke Ingels Group. Alexander Bøegh, Director of Digital Information i BIG, havde i søgen efter en kompetent IT-elev valgt at kontakte TEC ift. om BIG kunne få en elev, som de selv kunne være med til at uddanne.

TECs partnerskabskonsulent, Brian Stokholm, besøgte virksomheden i Valby, og det blev hurtigt tydeligt, at virksomheden ikke alene var utrolig klar og frisk på at have IT-elever, men også havde deres egne gode idéer og tanker om hvordan de skulle finde den rette elev.

Brian Stokholm udtaler:
Efter vores første møde var begge parter klar over, at dette var den rette vej at gå. Vi aftalte at få godkendelsen og det praktisk på plads, så BIG derefter kunne begynde at finde den rigtige elev til virksomheden. Efter godkendelsen var i hus, begyndte vi i fællesskab at finde nogle elever, der matchede de ønsker, som virksomheden udtrykte. Der blev udvalgt 10 elever, som blev inviteret ud til virksomheden. Her blev der holdt en fælles introduktion og bagefter en individuel samtale samt en simpel test af elevernes evner. De elever, der blev valgt, kunne gå videre til en ordinær samtale nogle dage efter.
Igennem hele processen har BIG med Alexander i front udvist en utrolig stor interesse, nysgerrighed og søgen efter viden om, hvordan de bedst muligt kunne skabe de bedste rammer for deres kommende elev, så at alle parter ville få det bedste ud af samarbejdet. Et klasseeksempel på, hvordan tingene kan gøres smart og visionært
.

Alexander har stor gavn af Marcus og er meget tilfreds med hans indsats, både arbejdsmæssigt og med hensyn til hans bidrag til den overordnede stemning på arbejdspladsen. Med denne succes håber han på at kunne fortsætte uddannelsespartnerskabet med TEC i fremtiden.

”Jeg har nu haft fornøjelsen af at have Marcus i vores afdeling i omkring et år, og allerede nu både aflaster han os på flere områder og bringer en god energi med sig. Han har været lynende skarp til at forstå sammenhæng i IT-infrastrukturen og samle viden op til at løse dagens opgaver. Marcus har været en kæmpe gevinst og humørbombe for virksomheden, og vi håber nu på at finde endnu en lige så god elev til afdelingen, ’ fortæller Alexander Bøegh.

Marcus har selv fået rigtig meget gavn af denne mulighed som IT-praktikant i BIG. Han deler Alexanders begejstring for samarbejdet og det gode partnerskab mellem ham selv og Alexander.

Marcus tilføjer: ’Jeg var netop startet i TECs praktikcenter, da en af vejlederne prikkede mig på skulderen og spurgte, om jeg kunne tænke mig at komme med ud til BIG sammen med 9 andre elever. Fra da jeg trådte ind ad døren i den gamle fabriksbygning, kunne jeg mærke, at det var et sted, jeg gerne ville være – miljøet, energien og stemningen var helt speciel. Alexander supplerede med et godt indtryk igennem en præsentation, og da jeg senere blev inviteret til samtale, kunne jeg mærke, at vi klikkede. Det sidste år har været enormt lærerigt, og jeg er sikker på, at jeg stadig har en masse at lære, men også en masse at bidrage med over de kommende år.’

På TEC håber vi, at endnu flere virksomheder ligesom BIG i fremtiden vil være interesseret i at tage flere elever i lære og på den måde hjælpe os med at uddanne dem.