Pressemeddelelse -
Matematiklærer fra H.C. Ørsted Gymnasiet indvalgt i National Komitéen for Matematik
Underviser på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby, Jan Boddum Larsen, er som den eneste gymnasielærer blevet indvalgt i Den Danske Nationalkomite for Matematik. Normalt er det universitetsprofessorer fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet, der sidder i komitéen.
Det er Danmarks Matematikundervisningskommission, DMUK, der har indstillet ham. Det har de blandt andet gjort på baggrund af det aktive arbejde, han har foretaget i DMUK og i det dertilhørende forretningsudvalg, som han sidder i. Endvidere skyldes hans indvælgelse, at han har en bred viden om, hvad der rører sig inden for matematikfaget og et stort netværk i matematikverdenen. Så det var meget naturligt at sige ja tak til indvælgelsen, fortæller Jan Boddum Larsen.
Den Danske Nationalkomite for Matematik administrerer det danske medlemskab af Den Internationale Matematiske Union, IMU, og virker som koordinerende organ for danske matematikeres fællesanliggender, især i relation til internationalt samarbejde. Det betyder, at Komitéen udpeger delegerede til IMU’s generalforsamling. Det er også komitéens opgave at orientere danske matematikere om IMU’s afgørelser og anbefalinger vedrørende emner inden for området matematik og dens anvendelser.
Jan Boddum Larsen har grundet COVID-19 endnu ikke været til møde i komitéen, men bidraget til en ansøgning, hvor Danmark søger om at komme højere op af rangstigen i det internationale matematikmiljø.
Det, som Jan forventer med sit medlemskab i Den Danske Nationalkomite for Matematik, er at få et større indblik i, hvad der foregår omkring matematikundervisningen i andre lande og bringe det til Danmark og i sidste ende til H.C. Ørsted Gymnasiet.
Related links
Emner
Kategorier
TEC er en erhvervsskole fordelt på syv adresser i Region Hovedstaden. Vi har mere end 30 erhvervsuddannelser, teknisk gymnasium, EUX, 10. klasse og efteruddannelse til faglærte og ufaglærte. Hvert år sikrer vi, at 20.000 mennesker får en uddannelse af høj kvalitet og fokus på erhvervsrettet dannelse og innovation. Vi har en holdning til uddannelse og blander os i samfundsdebatten.