Nyhed -
Smeden mestrer metallerne
”En tømrer dufter af træ, og en smed dufter af metal.” Sådan beskriver smedeelev Alexander Feld sit fag, da han bliver bedt om at forklare noget af det vigtigste, han har lært om smedefaget indtil videre. For Alexander kommer virkelig ind til kernen af smedefaget, nemlig formgivningen af metallet.
Alexander er omgivet af alle former for metal, da han igen bliver sat i stævne på TEC i Ballerup. Og dér mellem metallerne bevæger snakken sig over i, hvordan det er gået siden sidst med at arbejde med automation og robotteknologi på hans uddannelse.
Den gode arbejdsproces
Ved sidste besøg arbejdede han på sit selvvalgte projekt, hvor han designede et sengestel. Denne gang er han ved at samle en pizzaovn. Det er en fast opgave, som giver ham god erfaring med test og programmering af TIG- og MIG-svejserobotter. Med det lærer han samtidig at danne et overblik over den arbejdsproces, han går ind i. På den måde er han i stand til at tænke fremad, så han ved, hvordan elementerne skal samles for at skabe det færdige produkt. Disse kompetencer kan han tage med sig og implementere i arbejdet på sin læreplads.
Aluminiummets spændende udfordringer
Alexander er allerede kommet godt rundt i sin uddannelse, men der er stadig en masse, han gerne tage vil tage fat på. Navnlig vil han gerne lære at svejse i aluminium, da det er et svært materiale at arbejde med, fordi det kræver mere varme og samtidig smelter hurtigt. Aluminiumssvejsning kan man tage certifikat i, og det vil Alexander gerne, fortæller han, da det er en vigtig kvalitetssikring for industrikunderne.
Faget, der bliver ved med at give
Smedefaget er et alsidigt fag. Her prøver du ikke kun kræfter med det traditionelle smedearbejde. Du er også idéudvikler og designer, og du formgiver dit projekt med hjælp fra fremtidens automatiserede teknologier. Står du som ung og er i tvivl, om du skal vælge smedeuddannelsen, er det vigtigt for Alexander at sige, ” Vid, at faget aldrig er det samme. Man lærer hele tiden noget nyt. Jeg er ikke færdig med at lære endnu”.
Baggrund
Videnscenter for Automation og Robotteknologi Nord er et samarbejde med en række partnerskoler om at udbrede kendskab og viden om bl.a. principper og idéer fra Industri 4.0 i landets erhvervs- og grundskoler. Med fokus på teknologisk dannelse og øget teknologiforståelse skal videnscenteret ruste de unge til et arbejdsmarked, som er i fuld gang med den teknologiske omstilling.
TEC følger en gruppe smede- og automatikteknikerelever i en periode af deres uddannelser for at blive klogere på den viden, som eleverne tilegner sig, hvordan de bruger den på deres lærepladser og hvordan de kan bruge den i deres fremtidige arbejde med automation og robotteknologi.
Vil du vide mere om Videnscenter for Automation og Robotteknologi, så besøg Videnscenterportalen.